By October 27, 2015 0 Comments Read More →

Stel je favicon in en brandmerk je tabblad

Als je een website opent, verschijnt er op het tablad een icoontje. Daarmee geef je extra herkenning aan het tabblad welke website daar geopend staat. Dit icoon wordt favicon genoemd en is belangrijk om toe te voegen aan de website. Het is alsof je het tabblad brandmerkt, een middel om een zaak te identificeren door middel van een niet zonder kenbare sporen verwijderbaar merkteken.

Gelukkig is dit gemakkelijk te realiseren en heb je geen vuur en ijzer nodig zoals in de middeleneeuwen bij vee werd gebruikt. Zou ook zonde zijn van je beeldscherm. Oke, we drijven af. Tijd om verder te gaan, zodat ook jouw website extra herkenning krijgt op het tabblad in een internet browser.
onderneem jouw site favicon

Functie van een favicon

Herkenning

Zoals net aangegeven, zorgt een favicon voor herkenning. Als ze jouw website als favoriet aanmerken, verschijnt de favicon vooraf aan de URL in de lijst favorieten. Wanneer de bezoeker meerdere tabs over heeft staan (yup, dat ben ik), dan is het makkelijker om de website die je wilt hebben er weer tussen uit te pakken en daarmee verder te gaan. Op meerdere manieren zorgt het voor herkenning, wat uiterst belangrijk is voor de branding van jouw website.

zonder favicon

Vertrouwen en geloofwaardigheid.

Doordat bezoekers regelmatig geconfronteerd worden met dit icoon, bouwen ze vertrouwen op met jouw website. Stel je eens voor dat je een flinke rij tabbladen open hebt staan (meer dan 10 is niet ongewoon voor mij), en de helft heeft geen favicon, dan val je op. Tabbladen zonder favicon, krijgen een blanke pagina toegewezen als favicon. Dan valt jouw favicon nog meer op en zorgt voor herkenning. En je bent vast net als mij, eerder geneigd om een tabblad met een favicon aan te klikken dan een blanke pagina. Een blanke pagina zegt niet veel, terwijl de favicon iets uitstraalt.

Bespaart tijd voor de bezoeker

Sommige zoekmachines geven de  favicon weer in de zoekresultaten. Dit geldt niet voor de zoekmachine in Google, echter wel voor de zoekmachine in bijvoorbeeld DuckDuckgo. Daar sta je niet snel bij stil, maar niet iedereen gebruikt Google, en voor juist die bezoekers is dat stukje herkenning een geweldig extra gegeven. Ook Bing is aan het testen om favicons te gebruiken in de zoekresultaten. Google Adsense werkt eraan om favicons in een nieuw formaat in de toekomst terug te brengen. Dit kleine icoontje, heeft een grote impact dan men voorhoudt. Jouw website wordt sneller herkend.

duckduckgo favicon

Je kunt je dus voorstellen dat het er opgepoetst en professioneel uitziet, wat weer zorgt voor vertrouwen en geloofwaardigheid.

Wat maakt een favicon effectief?

Meestal wat je ziet is dat logo’s geschaald worden tot een favicon. Tenminste als ze niet te ingewikkeld zijn en dus nog te herkennen zijn op zo’n klein formaat. Dan kun je beslissen om karakteristieken te verwerken van je zichtbare merk door vormen en kleur. Te denken valt aan een letter van je logo, zoals Amazon, Paypal en Facbook allemaal hebben gedaan.

favicon voorbeeld

Ook kun je een heel nieuw symbool of icoon ontwerpen, waarbij je het gevoel hebt dat het je site representeert of het bepaalde thema van jouw site. Zo kun je je vak verwerken in een favicon. Een bloemist zou bloemblaadjes kunnen gebruiken, terwijl een timmer gereedschap als favicon kan inzetten. Zo representeert de favicon het thema van de website en representeert de website.

Installeer jouw favicon

Heb jij al een geschikte favicon klaar staan? Zo niet, zorg dat je werkt in een vierkant van maximaal 512 bij 512 pixels. Werk ten alle tijden met een vierkant. Je kunt kiezen voor een achtergrond met kleur of een transparante. Onderneem jouw site heeft een transparante achtergrond, Facebook heeft een blauwe achtergrond en Amazon een witte. Zorg ervoor dat kleuren overeenkomen met jouw website als je werkt met een achtergrond kleur. Sla de afbeelding op in .jpeg of .png formaat.

Jouw favicon staat klaar om geupload te worden naar de website. Er is een mooie videotutorial die je hier kunt bekijken (in het Engels) en eronder staat de uitleg nog beschreven:

Eerst had je een plugin nodig of goede kennis van scripten. Nu, heeft WordPress zelf de mogelijkheid om een favicon te uploaden. Dit geldt voor WordPress vanaf 4.3. Ga hiervoor naar Customizer onder Weergave.

customizer

Open Site Identiteit en upload een site icon (favicon). Selecteer een bestand en upload jouw afbeelding die je wilt gebruiken als favicon. Als de afbeelding groter is dan de aanbevolen afmetingen, dan stelt WordPress je in de gelegenheid om de afbeelding te verkleinen, zodat het voldoet aan de gestelde afmetingen. Bewaar dan jouw veranderingen.

Test de favicon. Open je website en check in het tabblad of jij je favicon ziet verschijnen. Bekijk het op je mobiel en favorieten. Gelukt? TOP! Ontkurk de champagne, hef het glas en jubel “Favicon”. Het is feestelijk om tabbladen te brandmerken en dus eigen te maken.

Wij hopen dat het artikel duidelijk genoeg is en jouw voort heeft geholpen. Voor vragen en feedback kun je hieronder een reactie achter laten. Wij horen graag van jou.

Ik deel:
Posted in: Branding, Webbouw

About the Author:

Na vele jaren online mijzelf te ontwikkelen, door de vele zoektochten naar de antwoorden om weer verder te kunnen, vond ik het tijd om anderen een zoektocht te besparen. Om het startpunt te worden voor verheldering, groei en kennis. Het platform waar kennis gebundeld is en je gemakkelijk in contact komt met nieuwe verfrissende ideeën. Op jouw site!

Post a Comment